Tengeri medve

Tengeri medve

Kelet-Szicília és a Lipari-szigetek felfedezése V.

Szkülla és Kharübdisz között az éjszakában

2015. június 19. - lovjanek

Meg kell szakítanom kedves vendég szerzőm, Dia tartalmas élménybeszámolóját egy rövid, merőben szakmai, de izgalmas bejegyzéssel.

Miután a gyerekek kiélvezték a fehér homokos strand és a cannolik adta örömöket, június 11-én délután ötkor elhagytuk Tropeát, hogy újra délnek véve az irányt, eljussunk Taorminába. Kedvező irányú, bár igen gyengécske szélben indultunk teljes vitorlázattal, de pár óra után sajnos motorra kellett váltanunk. Közben természetesen be is sötétedett, a fiatalok elaludtak, így magányosan navigáltam a Messinai-szoros felé, miközben jelentősen megnőtt a hajóforgalom, nagy teherhajók, halászok, ide-oda cikázó motorcsónakok fényeit láttam mindenhol. Nem különösen vagyok híve a különféle elektronikus segédeszközöknek, de ez alkalommal bekapcsoltam a radart, és be kell vallanom, igen nagy segítséget jelentett a biztonságos navigálásban. Egy idő után már kifejezetten élveztem, és nagyon komoly tengerésznek éreztem magam.

Kb. éjfél után értem el a szoros elejét. Szkülla és Kharübdisz legendáját mindenki ismeri az Odüsszeából, és alapja is lehetett a régi időkben, az áramlatok, örvények, a hegyekből hirtelen lecsapó szelek valóban próbára tehették a régi idők hajósait. Ezt a félelmetes helyzetet egy 1783-as nagy földrengés részben megszüntette, amikor egyéb pusztítások mellett a szoros geológiai állapota is megváltozott. Azonban még 1824-ben is feljegyezte egy angol admirális, hogy az örvény egy 74 ágyús sorhajót is körbe forgatott. Mindenesetre én azt érzékeltem, hogy a teljes szélcsendben, sima, hullámmentes vízen - ami inkább egy zord fekete folyónak nézett ki az éjszakában - egyszer csak a hajó sebessége 4,5 csomóról fokozatosan 3-ra, majd 1,9-re csökkent! Tehát ha gonosz örvények nem is, de komoly áramlatok ma is működnek, Szkülla és Kharübdisz még jelez a hajósoknak. Aztán Messina és Reggio Calabria között a hatás fokozatosan csökkent, hajnali háromkor átadtam az őrséget Marcinak, és június 12-én, pénteken reggel hét-nyolc óra körül végre lehorgonyoztunk az általam már ismert öbölben Taormina alatt.

imgp5643_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tengerimedve.blog.hu/api/trackback/id/tr457543896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása